Profilul clientului ideal - ce este și de ce ai nevoie de el?

Data publicării: 15 Martie 2023

Profilul clientului ideal, avatarul de client sau buyer, este persoana la care trebuie să te gândești mereu atunci când ai în vedere redactarea unui text de vânzări sau a unei campanii de marketing. Se referă la persoana care îți dorești să cumpere de la tine și este cel mai relevant pentru afacerea ta din punct de vedere financiar.


Dacă acum 10 ani clienții mergeau să cumpere o mașină la dealerul auto din orașul lor, acum internetul le oferă clienților de mașini oportunitatea de a căuta mai departe și de a accesa o mulțime de informații online. Peste 90% dintre clienții auto își caută următoarea mașină online înainte de a cumpăra efectiv una, ceea ce face din ce în ce mai frecvent ca cumpărătorii de mașini să aibă o idee despre ceea ce își doresc. Iar acum, mai mult ca niciodată este esențial pentru dealerii de mașini să înțeleagă cine sunt clienții lor și cum îi pot contacta.


Dacă nu cunoști profilul clientului tău ideal, nu știi practic cui vrei să vinzi și îți risipești resursele și energia încercând să comunici mereu la modul general.


În principiu un astfel de profil include date demografice (localitate, vârstă, gen, nivel de educație, nivel de venit, loc de muncă) și date psihografice (valori, opinii, preocupări, dorințe, aspirații, nevoi, ce îi doare, ce probleme au, de unde își preiau sursele de inspirație, care sunt persoanele care îi inspiră, ce pagini web/ sau de pe canelel sociale apreciază și urmăresc) dar și orice altă informație relevantă pentru nișa în care tu vrei să vinzi.


Dacă de exemplu clientul tău este Andrei, are 35 de ani, lucrează într-o firmă de consultanță financiară, folosește mașina în scop de serviciu și conduce o SKODA Superb vei comunica într-un mod. Iar dacă clientul tău este Marcus, are 45 de ani, este director de multinațională și vrea să-și mai adauge o mașină sport la colecție, cu siguranță că mesajul trebuie adaptat corespunzător. Tonul de comunicare, beneficiile comunicate, canalul de abordare vor fi și ele adaptate în funcție de tipologia clientlui ideal și ce rezonează cel mai bine cu el.


Iată o schemă care te va ajuta să-ți definești clientul ideal:

- Nume, vârstă, gen, locație.

- Stil de viață: ce ocupație are? Este căsătorit/ă? Are copii? Ce loc de muncă are și cât câștigă? Are anumite hobby-uri sau interese pentru care va folosi mașina?

- Ce fel de personalitate are? Ia decizii spontane fără să stea prea mult pe gânduri sau este genul analitic care își cântărește mult decizia înainte?

- Care sunt obiectivele lor în viață? Poate o mașină să îi faciliteze atingerea acestor obiective?

- Cum poate o mașină să-i facă acestui om viața mai simplă? Ce plus valoare îi aduce?

- Este cunoscător de mașini sau nu prea șie cu ce se mănâncă sau ce își doresc?

- Au mai interacționat cu tine sau cu alt dealer înainte? Care a fost rezultatul?


Vrei să-ți promovezi afacerea online? Echipa noastră concepe soluții digitale personalizate pentru dealerii auto. Lasă prezența online în seama noastră, iar modulele noastre software și roboții noștri cu inteligență artificială îți vor aduce afacerea la următorul nivel.